0.00 0
Košík je prázdny Kurzy NLP
Menu
Menu
0.00 0
Košík je prázdny Kurzy NLP

5 podmienok, ako efektívne realizovať ciele

Ak chceme v živote niečo dosiahnuť, niekam sa posunúť alebo začať niečo nové realizovať je dôležité mať jasno v tom, kam chceme ísť a čo sú naše ciele.

Ak v tom nemáme úplne jasno, ľahko sa môže stať, že skĺzneme do rutiny každodenných činností a svoje ciele nedosiahneme. Často pritom klameme sami seba, keď hovoríme, že ja viem čom chcem, mám svoje ciele v hlave a podobne. Bez jasných cieľov strácame smer, hlbší zmysel a stagnujeme.


Predsavzatie nie je cieľ

Napriek tomu, že o cieľoch sa pomerne často hovorí, stále sa stretávam s tým že ľudia si ciele zamieňajú s predsavzatím, ambíciou či odmenou. Je však veľký rozdiel medzi cieľom a predsavzatím.

Predsavzatie reflektuje našu túžbu, pričom je vyprchavejšie, ako cieľ. Často si ich dávame na Silvestra, alebo takmer vždy „od pondelka začnem s …“.  No po dvoch, troch týždňoch už ani nevieme, čo sme si predsavzali. Pri cieľoch je to ale iné.

Cieľ sú konkrétne, majú určitú štruktúru, ktorá nám umožňuje vytvoriť si správne nastavenie mysle, ktoré k ich realizácií potrebujeme. Obsahujú viac vlastnej angažovanosti a ambícií než predsavzatie.


Ako správne pracovať s cieľmi

Či už ide o osobné alebo pracovné ciele, všimli ste si, že pre niekoho je ich dosiahnutie úplne bežné a iní sa s tým naopak trápia, prípadne svoje ciele stále posúvajú? V čom teda tkvie tajomstvo úspechu a ako správne pracovať s cieľmi, aby ste dosiahli ideálny stav? 

Dobre stanovené ciele musia spĺňať 5 podmienok. Týchto päť podmienok zaručí, že špecifická časť nášho mozgu bude podvedome vedieť čo má robiť. Vďaka tomu bude ich realizácia od vás vyžadovať omnoho menej energie na ich realizáciu. 


1. Pozitívna formulácia cieľa

Vedeli ste, že naše podvedomie je až z 95% zodpovedné za naše chovanie a realizáciu cieľov? Podvedomie pritom nevie pracovať v zápornej forme. Ak vám poviem, nepredstavujte si ružového slona, čo sa stane? Pravdepodobne väčšine hneď v mysli vyskočí obraz ružového slona. 

Naše podvedomie totiž nerozlišuje rozdiel medzi cieľom, ktorý chceme a tým, ktorý nechceme. Ak si teda dáme za cieľ napr., že „Chcem prestať fajčiť“, alebo „Už nechcem fajčiť“, naše podvedomie stimuluje práve fajčenie. K nemu sa potom zameriava aj naša pozornosť a chovanie. Ani v jednom prípade teda nejde o pozitívnu formuláciu. Obe formulácie sú zamerané na to, že nechcem fajčiť.
  
Otočme pôvodnú formuláciu a vytvorme ju pozitívne. Ak nechcem fajčiť, tak čo je teda to, čo chcem?
Pozitívna formulácia by potom mohla znieť napr. „Chcem žiť zdravo“. Tým naše podvedomie urobí voľby, ako žiť zdravo. A to je presne to, čo chceme dosiahnuť. Preto je dobré už na začiatku pri stanovení ciele formulovať pozitívne. 


2. Vždy pod vlastnou kontrolou

Jednou z veľmi častých chýb pri stanovení cieľov je, že si stanovujeme ciele, ktoré nemáme úplne vo svojej moci, resp. pod našou vlastnou kontrolou.

Ak si ako cieľ stanovíme, „aby nám šéf pridal na výplate“, tak to nemáme sami pod kontrolou. Naše úspešné dosiahnutie tohto cieľa je závislé na rozhodnutí šéfa. Alebo iný príklad „chceme získať novú zákazku“. Pokiaľ o tom či tu zákazku získame rozhoduje druhá strana, tak to nemáme sami pod kontrolou. To znamená, že tento cieľ nedokážeme sami realizovať.

Dokážeme realizovať iba ciele, ktoré máme pod vlastnou kontrolou, 
teda nezávislé ciele.

V takýchto prípadoch ale môžeme urobiť všetko čo je v našich schopnostiach, aby sme si čo najviac zvýšili šancu na ich dosiahnutie. Tzn. napr., aký spôsobom požiadame o zvýšenie platu, alebo napr. to, akú službu ponúkneme, či akú marketingovú kampaň pripravíme a pod., aby sme získali novú zákazku. Samotné rozhodnutie už ale nie je na nás.
 
V našom svete skúsenosti je veľký rozdiel v tom, či vnímame závislosť a nezávislosť. Nezávislosť nás oslobodzuje a dáva nám drive a motiváciu.


3. Viazaný na konkrétnu situáciu

Keď si formulujeme cieľ, je potrebné čo najkonkrétnejšie pomenovať situáciu, alebo oblasť, v ktorej ho chceme dosiahnuť. Pomôcť vám môže ak si odpoviete na tieto otázky: Kde, Kedy, S kým, Ako dlho …. budete svoj cieľ realizovať?

Dať si za cieľ, že „chcem začať behať“ je síce fajn, ale je to veľmi všeobecne nastavený cieľ. Je potrebné ho viac spresniť. „Ako často budete behať? Každý deň alebo 3x do týždňa? Ak 3x do týždňa, tak ktoré dni budete behať? Budete behať 1 km alebo 10 km, hodinu alebo 15 min? Budete behať sám alebo s niekým? Čo ak ten niekto nepôjde? Pôjdete sám alebo behanie vynecháte?“

Tieto otázky vám pomôžu jasne formulovať a špecifikovať svoj cieľ, ktorý by potom mohol vyzerať napr. takto: „Budem chodiť pravidelne behávať 1 hod. večer po práci, každý pondelok – stredu a sobotu, do neďalekého parku.“ Čím konkrétnejšie, tým lepší. Pre náš mozog je potom jednoduchšie sa snažiť realizovať takýto cieľ. Zmení sa tým aj vaše vnútorné nastavenie a plánovanie. 


4. Merateľný a zmyslami vnímateľný

Keď si sformulujeme konkrétny cieľ, po určitej dobe potrebujeme vyhodnotiť, či sa nám ho podarilo dosiahnuť. Prípadne, či sme stále na správnej ceste k jeho dosiahnutiu. 

Ako zistíme či sme svoj cieľ dosiahli alebo nie? Možno si hovoríte, že je to banálna otázka. Veď predsa viem, či ho už mám. Niekomu sa môže zdať banálna, ale množstvo ľudí si nevie merať svoje ciele. Prípadne to nerobia pretože nemajú určené míľniky, podľa ktorých by to mohli urobiť.  

Častým dôvodom je, že svoje ciele nemajú jasne nastavené, resp. sú ťažko zmyslami vnímateľné, čiže predstaviteľné. Ak mám za cieľ, že „chcem zvýšiť počet zákazníkov“, tak v podstate neviem vyhodnotiť, kedy bude cieľ dosiahnutý. Až v momente, keď si zadefinujem, o koľko presne ich chcem zvýšiť, tak si to dokážem predstaviť aj merať.  

Úspešnú realizáciu cieľov teda môžeme posilniť už tým, že si ich vyzualizujeme. Náš mozog totiž chce dosahovať to, čo videl vo svojich predstavách. Ak je cieľ dobre formulovaný, je ľahké si ho predstaviť. Vedieť si svoj cieľ predstaviť je veľmi dôležité aj preto, lebo iba vizualizované obrazy dokážeme umiestniť do budúcnosti. Prostredníctvom zvukov, alebo pocitov nedokážeme vytvárať budúcnosť.


5. Ekologický k sebe aj ostatným

Posledná podmienka efektívnej realizácie cieľov sa týka ekológie. Nikdy nedosahujeme výsledky kvôli výsledkom samotným, ale kvôli úžitku, ktorý nám prinášajú. 

Ide o to, čo pre vás realizácia cieľa v podstate znamená? Čo vám prinesie? Prečo ten cieľ chcete dosiahnuť? Aká hodnota sa vám naplní. A bude stáť ta všetka námaha vôbec za to? Máte odpovede na tieto otázky, alebo sa musíte zamýšľať?

Zoberme si napríklad tu situáciu s behaním. Predstavte si, že sa rozhodnete pravidelne po práci behávať, aby ste urobili niečo pre svoje zdravie. A však po celodennom pracovnom vypätí a následnom behaní môže dôjsť k úrazu z vyčerpania organizmu. V konečnom dôsledku sa vám teda nedostane naplnenia hodnoty, o ktorú vám pôvodne možno išlo.


Ak vo svojich cieľoch ešte nemáte úplne jasno, alebo práve rozbiehate novú aktivitu, máte skvelú príležitosť vyskúšať si nastaviť svoje ciele podľa týchto piatich podmienok. Ak už svoje ciele máte a ešte ste ich nedosiahli, skúste sa pozrieť či spĺňajú týchto päť podmienok, prípadne si ich podľa nich upraviť.  Držím vám palce a želám veľa šťastia pri realizácií vašich cieľov. 

NLP-kurzy (1)

Eva Belešová a tím

Zameriava sa na rozvoj jednotlivcov, je lektorkou kurzov NLP Practitioner, NLP Master Practitioner.

Zdieľaj tento článok

 Objavte najkomplexnejší Kurz NLP Practitioner

divider (1)
Kurz NLP Practitioner

S NLP sa naučíte uvedomovať si a meniť staré, limitujúce vzorce vo svojom správaní, myslení a emóciách, uložené vo vašom podvedomí. 

Stanete sa menej závislí od programov nainštalovaných vaším okolím a začnete žiť viac podľa seba.

Objav NLP

divider (1)
NLP Basic

Objavte spolu s nami tajomstvá NLP v praxi. Príďte na náš on-line kurz, na ktorom si vyskúšate NLP na vlastnej koži.

Chcete byť informovaný o nových kurzoch, akciách a nových článkoch? Nechajte nám svoju adresu. 

Meno *
Toto pole je povinné!
Toto pole je povinné!
Priezvisko *
Toto pole je povinné!
Toto pole je povinné!
E-mail *
Toto pole je povinné!
Toto pole je povinné!
Toto pole je povinné!
Toto pole je povinné!
nlp-blog